معبد داش کسن بنایی صخره ای در زنجان ب
معبد داش کسن بنایی صخرهای است که در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه (زنجان) واقع شده است.
معبد سنگی داش کسن در ایران بی نظیر است. معبدی است با طرح اژدها که وقتی گردشگران آن را می بینند تصور می کنند با معبدی چینی روبرو هستند (چین ایران)؛ اما این اثر تاریخی یادگاری از دوره ایلخانیان است.
بنای داش کسن به دو نقش برجسته اژدها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر مزین است. نمونههای مشابه نقشهای اژدهای آن در جای دیگری از ایران دیده نمیشود. طبق نظر برخی باستان شناسان، قدمت این معبد به قبل از اسلام میرسد که در زمان ایلخانان نقوشی از جمله اژدها بر آن افزوده شدهاست.
معبد سنگی داش کسن بنای تاریخی از دوره ایلخانیان
شکل گیری معبد داش کسن پس از مرگ ارغونشاه، با پشتکار الجای خاتون، خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد، ولی به پایان نرسید.
داش کسن از نظر نقشه و نقوش تزیینی یکی از باارزش ترین نمونههای معماری صخرهای در تاریخ معماری ایران به شمار میرود. در این معبد نقوشی از هنر چینی به کار رفتهاست. نقش های اژدها به طول ۵ متر و عرض ۱٫۵ متر بزرگ ترین نقوش تزیینی این معبد است. دیگر نقوش تزینی معبد داش کسن، طاقچههای فاخری است که در ضلع شرقی و غربی معبد در کنار نقوش اژدها کنده شدهاند. این طاقچهها مُقَرنَس های زیبایی دارد. همچنین نقوش اسلیمی که ماهرانه تراشیده شدهاند با طرحهای متنوع در آن دیده میشود. در ساخت این معبد تقارن طولی در نظر بوده و این تقارن در کلیه بخش های معبد به چشم میخورد.
معبد داش کسن یکی از باارزش ترین نمونههای معماری صخرهای در تاریخ معماری ایران به شمار میرود
معبد تاریخی داش کسن از سمت شمال به دشت سلطانیه و بنای تاریخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد. این معبد در کنار شهر قدیم سلطانیه با گنبد رفیع آن، آرامگاه چلبی اوغلو و آرامگاه ملاحسن کاشی، در مجموع محور فرهنگی تاریخی سلطانیه را تشکیل میدهد.
راه رسیدن به معبد داش کسن در سال ۱۳۸۹ زیرسازی شده و تا خود معبد راهی خاکی اما صاف و ماشین رو است. در طی مسیر تابلوها نشان دهنده راه هستند و نیز امکانات رفاهی برای گذراندن شب نیز کم و بیش فراهم شده است. در کنار معبد یک کانکس کوچک و نمازخانه نیز وجود دارد که نگهبان معبد در آن زندگی میکند.
معبد داش کسن در میان گردشگران به «معبد اژدها» هم مشهور است.
معبد تاریخی داش کسن از سمت شمال به بنای تاریخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد
در حال حاضر آثار زیادی از شکل نخست معبد داش کسن باقی نمانده و تنها سنگهای بزرگ و پراکنده در گوشه کنار معبد دیده میشود. محدوده معبد اژدها مستطیلی و به ابعاد تقریبی ۱۰۰ متر در ۵۰ متر است که یک قسمت از آن به واسطه حفاری در تپه ایجاد شدهاست. معبد در دامنه تپهای قرار داشته و مشرف به دشت های وسیع و زیبایی است.
مجموعه تاریخی داش کسن مرکب از ایوانها، نقوش برجسته و محوطههای باستانی است که در جهات مختلف به ویژه نقش حجاری شده اژدها، منحصر به فرد و قابل توجه است. آثار به جای مانده در محل این احتمال را قوت میبخشد که ایلخان مغول "ارغون" پیش از گرایش به دین اسلام، اقدام به ساخت این معبد نمودهاست. تاثیر متقابل ایران و چین در این مکان مشهود است و تلفیق طرحهای اسلیمی و نقش اژدها این موضوع را متذکر میشود.
مجموعه تاریخی داش کسن مرکب از ایوانها، نقوش برجسته و محوطههای باستانی است
معبد داش کشن در میان گردشگران به معبد اژدها مشهور است
معبد داش کسن به دو نقش برجسته اژدها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن مزین است
منابع:
wikipedia.org
farsnews.com
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
دو شنبه 5 خرداد 1394 ساعت 20:18 |
بازدید : 310 |
نویسنده :
[cb:post_author_name]
| ( نظرات )
|
کلیسای مریم مقدس یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی ایران
کلیسای مریم مقدس که به آن کلیسای سور سور هم گفته می شود، یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی ایران است که برای دیدنش باید به آذربایجان غربی، شهرستان چالدران و روستای بارون بروید.
از قدیمی های روستا که بپرسید، می گویند نام کلیسای مریم مقدس در ابتدا «کلیسای زور زور» بوده که به خاطر آنکه در دوره ای تحت نظر هوانس یرز نقاش معروف به زورزورتسی، قرار داشته، به این نام معروف شده است.
نام کلیسای مریم مقدس در ابتدا «کلیسای زور زور» بوده
کلیسای مریم مقدس در کنار سد بارون در ۲۰ کیلومتری ماکو و ۱۲ کیلومتری شمال غرب قره کلیسا قرار دارد. بنای کلیسا به شکل صلیب است و گنبدی ۱۶ ضلعی با ۴ نورگیر دارد. به غیر از نورگیرهای ساق گنبد ۴ نورگیر در ۴ دیوار بنا شده است. تنها ورودی کلیسا از سمت غربی آن است.
این کلیسا آنقدر کوچک است که بیشتر به یک نمازخانه یا عبادتگاه شخصی شبیهاست. تاریخ کلیسای سورسور وقتی مهم می شود که بدانیم قدمت آن به قرن 14 میلادی می رسد و در سالهای ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۴ میلادی توسط اسقف بسداچی زاکاریا ساخته شده است. به همین دلیل هم هست که کلیسای زورزور یا همان سور سور، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
کلیسای مریم مقدس آنقدر کوچک است که بیشتر به یک نمازخانه یا عبادتگاه شخصی شبیهاست
کلیسای سورسور با سنگهای تراشیده شده در حجمهای مختلف ساخته و تزئین شده است و نمای ساده ای دارد. اما پنجرهها و نورگیرها که با ستونهای کاذبی به قوسی جناغی منتهی میشوند، تزییناتی روی خود دارند. سنگ های این بنا به شیوه ای تراشیده شده اند که هر دو بلوک سنگ، در هم چفت می شوند.
درباره این کلیسا، یک نکته جالب دیگر هم وجود دارد. این کلیسا، از محل خود جا به جا شده است! این اتفاق در سال 1367 افتاد و دلیلش آن بود که در جریان احیای زمین های دشت ماکو احتمال تخریب ساختمان کلیسا وجود داشت. در آن زمان سازمان میراث فرهنگی با هماهنگی خلیفهگری ارمنیان آذربایجان کلیسا را به مکانی امن منتقل کرد. کار جا به جایی کلیسا 25 روز طول کشید و سنگ به سنگ این بنا درست به همان شکلی که از اول ساخته شده بود، منتقل شد. این بار اما 600 متر دورتر و روی یک برآمدگی صخرهای که در حدود ۱۱۰ متر مرتفعتر از محل اولیه کلیسا بود. پس از پایان عملیات جابهجایی هم لوح سنگی که تهیه شده بود بر دیوار کلیسا نصب شد.
قدمت کلیسای مریم مقدس به قرن 14 میلادی بر می گردد
منبع:tebyan.net
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 19:35 |
بازدید : 716 |
نویسنده :
[cb:post_author_name]
| ( نظرات )
|
قصر نُویشوانشتَین آلمان (+تصاویر)
قصر نُویشوانشتَین نام قصری است متعلق به قرن نوزدهم میلادی در جنوب استان باواریا در جنوب کشور آلمان. قصر نُویشوانشتَین توسط پادشاه وقت باوریا به نام لادویگ دوم ساخته شد. این قصر به عنوان یک پناهگاه شخصی برای پادشاه منزوی در نظر گرفته شده بود ، اما بلافاصله پس از مرگ وی، در سال 1886 به یک مکان بازدید عمومی تبدیل شد. از آن زمان تا کنون بیش از 60 میلیون نفر از این کاخ عظیم بازدید کرده اند.
این کاخ مظهر سبک و مدل معماری شناخته شده "قلعه رمانتیسم" و همچنین شور و شوق زیاد لادویگ دوم برای اپراهای ریچارد واگنر – خواننده سبک اپرا در زمان وی می باشد. قصر نُویشوانشتَین هم اکنون یکی از محبوبترین نقاط توریستی در کشور آلمان است و همواره جزو زیبا ترین قصرهای دنیا محسوب می شود.
تصاویر قصر نُویشوانشتَین آلمان
منبع: parsacity.com
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
دو شنبه 19 خرداد 1393 ساعت 20:3 |
بازدید : 846 |
نویسنده :
[cb:post_author_name]
| ( نظرات )
|
خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی الدین در اردبیل، اینمجموعه از اوایل قرن شانزدهم تا اواخر قرن هجدهم به طول انجامید و محلی برای سلوک معنوی به رسم صوفیان بود.
خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی الدین در اردبیل
ساخت این مجموعه از اوایل قرن شانزدهم تا اواخر قرن هجدهم به طول انجامید و محلی برای سلوک معنوی به رسم صوفیان بود. در ساخت مجموعه، برای استفاده بهینه از فضای موجود و ایجاد کاربریهای متنوع (از جمله کتابخانه، مسجد، مدرسه، بقعه، آب انبار، بیمارستان، آشپزخانه، نانوایی و تعدادی دفتر کار) از فرمهای معماری سنتی ایران استفاده شده است. مسیر دسترسی به بقعه شیخ از هفت بخش، به نشانه هفت وادی عرفان تصوف تشکیل شده که با هشت دروازه، به نشانه هشت نگرش تصوف از هم جدا شدهاند. نما و فضای داخلی بقعه و تزئینات فراوان آن به خوبی باقی ماندهاند و مجموعه چشمگیری از دست سازهای قدیمی را میتوان دید. بقعه شیخ صفیالدین مجموعهای نادر از اجزای معماری اسلامی در قرون وسطی میباشد.
شرح تاریخی
صوفیگری ( تصوف از صوف به معنی "پشمینه" به زبان عربی و یا صفا یه معنی "پاکدامنی" برگرفته شده است) عموماُ به عنوان جنبه عرفانی و درونی اسلام و نه یک فرقه جداگانه، در نظر گرفته میشود. تصوف در قرنهای نهم و دهم میلادی به عنوان جنبشی معنوی گسترش پیدا کرد و به عقیده برخی، عاملی مهم در گسترش اسلام و ایجاد یک فرهنگ جامع اسلامی در آفریقا و آسیا بود. این آیین در طول قرنهای سیزدهم تا شانزدهم در سراسر جهان اسلام به عنوان یک فرهنگ قدرتمند دینی و فکری با آموزههای به خصوص خود (که توسط اساتید تصوف بر مبنای طریقت و احکام مختلف بنیان نهاده شدهاند) رونق یافت و جلوههای ملموس هنری زیادی را به ویژه در آسیای مرکزی بر جای گذاشت.
اردبیل و حمله مغولها
در زمان فتح ایران به وسیله مسلمانان، اردبیل بزرگترین شهر در شمال غربی ایران بود. بعد از حمله مغولها این شهر ویران شد و به مدت سه قرن، تا زمانی که شیخ صفیالدین (1252 تا 1334 میلادی)، صفویه را بنیان نهاد و نام خود را بر این سلسه گذاشت، به همین حال رها شده بود.
شیخ صفیالدین و صوفیگری
شیخ صفیالدین از آموزههای شیخ زاهد گیلانی بهره برد و پس از مرگ استاد، بر جای او نشست و طریقت خود را گسترش داد. این طریقت، تصوف (برگرفته از صوفیگری صفویان) نام گرفت. شیخ، خانقاهی در اردبیل احداث کرد که بعدها به بقعه او تبدیل گشت.
ویژگیهای مجموعه
مجموعه شیخ صفیالدین در ابتدا شهری کوچک و خود گردان متشکل از بازارها، حمامها و میدانهای عمومی، مکانهای مذهبی، خانههای مسکونی و دفاتر کاری بود.
نقش و کاربری مجموعه و سلطنت صفویان
در دوران سلطنت شاهان صفوی، نقش و کاربری این مجموعه تغییر کرد و به خاطر وجود بقعه با ارزش موسس سلسه صفویه، به یکی از مهمترین مکانهای ملی و سیاسی مبدل گشت. شاه اسماعیل، وارث شیخ صفیالدین و رهبر صوفی مسلک خانقاه، اولین شاه سلسله صفویه شد و تشیع را به عنوان دین رسمی کشور اعلام کرد.
اهمیت بقعه شیخ صفیالدین از نظر صفویان
صفویان در توسعه و تزئین ساختمان آرامگاه جد خود از هیچ هزینهای دریغ نکرده و آثار هنری بسیاری را بنا کردند. افراد بسیاری برای زیارت بقعه شیخ صفیالدین به این مجموعه میآمدند و از قرن چهاردهم تا شانزدهم این مکان، مجموعهای مذهبی بود متشکل از آثار برجسته هنری، تزئیناتی و باستان شناختی.
مراحل ساخت مجموعه
محققان چهار مرحله اصلی برای ساخت این مجموع تعیین کردهاند که مهمترین ساختمانها در این چهار مرحله بنا شده و یا به طور قابل توجهی تغییر داده شدهاند :
مرحله اول از سال 1300 تا 1349 میلادی: در این دوره طرح اولیه بقعه تنظیم شد و بناهای "خانقاه شیخ صفیالدین اردبیلی، حرمخانه، گنبد الله الله، ساحت، عمارت دارالحفاظ، شاه نشین، حیاط میانی و چله خانه جدید" ساخته شدند.
مرحله دوم از سال 1349 تا 1544 میلادی: در این دوره مقبره شاه اسماعیل و همچنین مقبره مادرش، دار الحدیث، جنت سرا، شهیدگاه و حیاط آرامگاه در قسمت جنوبی بقعه شیخ صفیالدین ساخته شدند. بیشتر این ساخت و سازها به قرن شانزدهم میلادی مربوط میباشند.
مرحله سوم از سال 1544 تا 1752 میلادی: چینی خانه (به شکل کنونی آن، دروازه شاه عباسی و حیاط باغ در این دوره بنا شدند.
مرحله چهارم از سال 1752 تا قرن بیستم میلادی: مدرسه، سرویس های بهداشتی، موتور خانه و گلخانه در این دوره و بیشتر در قرن بیستم ساخته شدند.
این بنا همچنان نقش خود را حفظ کرده و محلی برای عبادت و زیارت است .
منبع:wiki.5040.ir
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0